Bloggen i undervisningen

Att arbeta med bloggen i undervisningen ger goda möjligheter att bredda elevers kunskaper och kompetens inom flera olika områden. Bloggen som publiceringsform gör det möjligt att genomföra autentiska projekt. Det blir på riktigt!

Nyligen har jag utvärderat ett större projekt där elever på Handelsprogrammet, Kungsmadskolan i Växjö arbetat med en sajt för skolans unga företagare.

För att få en första övergripande bild av vad eleverna tycker att de lärt sig har jag genomfört en utvärdering.

I korthet anser eleverna att de har fått ökade kunskaper om:

1) Design av hemsidor. 2) Vad som är viktigt att tänka på vid publicering i sociala medier och vilka konsekvenser publiceringen kan få.3)Vilka regler och lagar man måste ta hänsyn till vid publicering på nätet. Här nämns främst upphovsrätten och personuppgiftslagen. 4) Källkritik. Hur man gör för att granska källor och för att ange källor.  5) Vilka möjligheter som finns för att synliggöra sitt arbete via internet och sociala medier. 6) Betydelsen av att använda ett bra språk. När det är skarpt läge blir det ”på riktigt”. 7) Hur man kan samarbeta med varandra på nätet.

Mer om hur jag tänker kring bloggen i undervisningen i inlägget Varför blogga?