Elever som utmanar. Den dagen när de inte finns mer sitter det robotar i klassrummet.
Ingen mobil på när vi har genomgångar, lyssna på varandra när vi redovisar, fokusera på det vi ska göra och inte på kompisens nyinköpta tröja. Exemplen på elever som utmanar är flera. Några utmanar mer än andra. Några också oftare. Vad säger deras elevernas handlingar till mig som lärare? Vad är det hen vill berätta ? För det är just det jag tror vi måste göra. Lyssna och se eleven bakom det som gör att hen väljer att inte engagera sig i det vi gör på lektionen.
Elever som utmanar
Jag kan välja att säga till, en gång, två gånger, men sen kan jag välja ett annat tillvägagångssätt. Hur det ser ut varierar från situation till situation, för olika elever vid olika tillfällen. När jag når kommunikation istället för strid, när eleven väljer att arbeta istället för att utmana mig eller klasskamraterna då når jag fram. Därför är det också så viktigt att fundera över de val jag gör som lärare. Att sträva efter en reflekterande undervisning.
Ett klassrum, en skola är som livet själv. Här ryms olika personligheter. Här möts skiftande värden. Ibland uppstår kollision, konflikter. Ur dessa, om vi tillsammans kan lösa dem på ett konstruktivt sätt, får vi en levande undervisning.
Läraren kan ses likt en konstnär eller musiker. Hen arbetar med sig själv som instrument med stämning och tonläge i klassrummet. Skapar de paletter och klangfärger som väcker liv och tänder ljus och hopp. Lika ofta är det ömsesidigt.
Jag säger inte nej till regler, men elever som utmanar regler och normer kommer alltid att finnas. Den dag när så inte längre sker då sitter det robotar i mitt klassrum.