Mycket har hänt i medievärlden sedan jag tog min examen i mitten av 80-talet. Mest påtaglig är teknikutvecklingen. När jag under 90-talet undervisade i att skapa innehåll för hemsidor var verktygen och programmen omständiga och inte speciellt användarvänliga. Idag kan vem som helst skapa sig en egen blogg, på gott och på ont.
Sålla, granska, värdera, prioritera
Bloggen skapar stora möjligheter till kunskapsspridning samtidigt som det också ger större utrymme för ”skräp” såsom onyanserade åsikter och obekräftad fakta. Detta ställer höga krav på ”surfaren” och på läsaren som behöver, kanske än mer än någonsin tidigare i historien, förhålla sig kritisk till informationsflödet. Att sålla, granska,värdera och prioritera är inte längre förbehållet nyhetsredaktioner, förlag och andra så kallade ”gate-keepers. I Googles flöde får vi sökträffar där de fem översta träffarna kanske är de mest lästa eller sökoptimerade, men för den skull kanske inte är de mest värdefulla källorna.
I dessa tankar finner jag som gymnasielärare en viktig mission, att visa mina elever på hur ”systemet” fungerar, att bli kritiska och granskande läsare och om intresse finns, också sina egna professionella publicister.
För jag gillar den ohierarkiska tanken med nätet och bloggosfären, den kan skapa mångfald och göra att fler röster kommer till tals och blir synliga. Lästips! Varför blogga?
Den 28 oktober kommer jag att gästföreläsa på Digitala kompetensdagen i Växjö under rubriken Synliggör ditt eget och elevernas arbeten.
I kommande inlägg kommer jag att berätta mer om vad jag och mina kollegor arbetat med, hur vi arbetar med blogg och sociala medier i undervisningen och vilka resultat det har gett kunskapsmässigt.