Klangen i klassrummet. Hur låter melodierna i ditt klassrum? Nyanserar du tonerna? Är mån om dina fraseringar? Strävar efter renhet och klarhet? Berör du?
Jag är verksam som lärare, men sjunger även aktivt i olika sammanhang i anknytning till att jag pratar om mitt författarskap och läser ur mina böcker. Just musiken och sången gör mig mer medveten om värdet av de toner och klanger som jag låter genomsyra mitt klassrum. Hur jag vill att tonen och klangen ska vara i klassrummet är något jag arbetar mycket med. Vad menar jag då?
Klangen i klassrummet
Jag tänker på sådant som hur vi tilltalar varandra i klassrummet? Ordval? Jag reflekterar över hur jag kan skapa en reflekterande och tillåtande miljö som skapar lust att lära och värna mångfalden.
Och det är här jag gör den fascinerande upptäckten av vad som händer när jag som lärare nyanserar mina toner, pratar högt, pratar lågt, drar nytta av magstödet, lyssnar, ja verkligen lyssnar, på varje elevs inre melodi.
Det uppstår då emellanåt de mest harmoniska stunder av flerstämmighet. Mångfalden av röster tar plats och gör att jag som lärare kan lämna klassrummet med ett varmt hjärta. Det jag då också intuitivt vet, är att flera av eleverna berörda. Klangen liksom ligger i luften, andas friskhet och klarhet. Eleverna lämnar klassrummet med glädje och en känsla av hopp. De bär med sig något i sitt hjärta för framtiden. Om känslan stämmer? Det märker jag under mitt nästa möte med klassen, om där finns något att bygga vidare på.
Så vill jag skapa värme i mitt klassrum, en plats med en mångfald av röster som skapar en klang av autencitet.Ett klassrum genom vilket vi växer som människor.