Levande undervisning

Kursmål, undervisningsmaterial, grupplistor, närvarocheck, uppgiftsavstämning, lektionsförberedelser, efterarbete….

Så äntligen kan jag ägna mig åt det som ligger mig varmast om hjärtat – undervisningen.

Eleverna kommer och det blir liv i klassen. Förutsättningarna skapas för en levande undervisning.

Som i ett partitur har jag i denna lektion en tydlig intention. Jag är lyhörd för stämmorna, påtalar pauserna, lyssnandet till varandra och till mig som lärare.

Likt en färgpalett målar vi med hjälp av alla röster färgskalans rika nyanser.

Mitt manuskript är inte detaljerat. Det rymmer helheter, övergripande struktur, allt i en ambition att skapa en trygg yttre ram.

I mitt klassrum vill jag det ska finnas utrymme för improvisation. Det ska finnas tid att ställa frågor och möjlighet att diskutera svaren. Först då kan inlärning ske, då kan kunskapen bli en del av oss som människor.

Så vill jag skapa en levande undervisning i vilken jag som lärare lever och där eleverna är något mer än passiva nickedockor utan istället,  tillsammans med mig och sina klasskamrater, ansvariga för sin egen inlärning